munt_100v odvt 7
Munten op 100-veld.
Kleur de vakjes:
90 80 70 60 61 62 63 73 83 93 92 91
Nog een:
4 15 26 35 44 33 22 13
Nog een:
4 15 26 37 46 45 34 43 42 31 22 13
Nog een:
4 15 26 37 46 45 34 43 42 31 22 13
Nog een:
11 12 13 14 141 13
Nog een:
15 37 45 43 31 13
Nog een:
11 12 13 14 15 16 17 27 26
35 45 44 43 42 31 20 2 7 
munt_100v
2
6
2
6
2
0
0
1
9
0
1
9
1
1
9
2
1
9
3
1
9
4
1
9
5
1
9
6
1
9
7
1
9
8
1
9
9
1
8
0
1
8
1
1
8
2
1
8
3
1
8
4
1
8
5
1
8
6
1
8
7
1
8
8
1
8
9
1
7
0
1
7
1
1
7
2
1
7
3
1
7
4
1
7
5
1
7
6
1
7
7
1
7
8
1
7
9
1
6
0
1
6
1
1
6
2
1
6
3
1
6
4
1
6
5
1
6
6
1
6
7
1
6
8
1
6
9
1
5
0
1
5
1
1
5
2
1
5
3
1
5
4
1
5
5
1
5
6
1
5
7
1
5
8
1
5
9
1
4
0
1
4
1
1
4
2
1
4
3
1
4
4
1
4
5
1
4
6
1
4
7
1
4
8
1
4
9
1
3
0
1
3
1
1
3
2
1
3
3
1
3
4
1
3
5
1
3
6
1
3
7
1
3
8
1
3
9
1
2
0
1
2
1
1
2
2
1
2
3
1
2
4
1
2
5
1
2
6
1
2
7
1
2
8
1
2
9
1
1
0
1
1
1
1
1
2
1
1
3
1
1
4
1
1
5
1
1
6
1
1
7
1
1
8
1
1
9
1
0
0
1
0
1
1
0
2
1
0
3
1
0
4
1
0
5
1
0
6
1
0
7
1
0
8
1
0
9
Dat weet ik niet hoor haasje.
Stimuleer
Weet ik niet.
• Er komen geen creatieve intelligentie maar helaas foute methode in de hersenen.
• De foutenanalyse kost meer tijd maar levert niets op.
•
Weet ik niet.
betekent eigenlijk:
Sorry juf, niet goed uitgelegd. Opnieuw!
Geen link.
Makkelijker sommen graag haas!
Met klik een leerstap terug naar:
Nog 1x deze sommen haas.
Opnieuw beginnen
of nog een keer deze 17 sommen.
Moeilijker sommen graag haasje.
Met klik naar volgende leerstap:
Woordenschat.
Beste
, de rekenhaas kan:
5 sommen verder gaan.
Klik als je gemakkelijke sommen aan het begin
wilt overslaan.
Aangeven waar je op moet letten en wat te zeggen.
De rekenmeester noemt de nummers, het kind klikt op de nummers en op het scherm verschijnt een figuurtje, bijvoorbeeld een gezicht. Je kunt het ook omdraaien: het kind noemt het nummer (van zijn tekening) en de rekenmeester klikt op het cijfer. Ook kun je de rekenmeester vervangen door een ander kind. Mijn ervaring is dat kinderen dit leuk vinden. Je kunt dit ook al doen wanneer kinderen splitsen om 10 nog moeten leren.
Verder kun je blindemannetje spelen. Wijs 19 aan, 90, etc. De rekenmeester kan dan zien of het kind de structuur begrijpt.
Aan de route van de cursor over het scherm kun je de strategie zien: zo maar wat op goed geluk aanwijzen of bijvoorbeeld eerst rijen en dan kolommen.
Vindt het kind niet zelf een goede strategie, help dan. Bijvoorbeeld door steeds getallen te noemen die in de zelfde kolom staan of in dezelfde rij.
Een doel is de tientallige regelmaat in de getallen zien. Een tweede doel is snel over het toetsenbord navigeren zodat bij volgende sommen de reactietijd nauwkeuriger is.
Verklein eventueel het scherm (ctrl minteken) zodat het gezichtje dat geleidelijk aan ontstaat beter zichtbaar wordt. Corrigeer een fout eventueel door in de browser naar het vorige scherm te gaan.
Je kunt ook ...
Laat het kind (aanvankelijk zelf) ontdekken hoe het veld (de hazenflat) in elkaar zit:
Wat zie je?
Wat staat er op deze rij?
Welke staan in deze stapel?
Op welke verdieping (van de flat) wonen de twintigers?
Wie wonen er op de begane grond?
Wie zit in de kelder?
Blindemannetje spelen. Ogen dicht en wijs aan: 1, 99, 98, etc. Je ziet aan de cursor of handbewegingen hoe het kind zoekt: visueel chaotisch of mentaal systematisch.
59? Nou 9 eenheden dus ergens rechts in de flat.
Figuurtjes maken. De juf of een kind noemt de nummers, de juf of het kind klikt op de nummers en op het scherm ontstaat een figuurtje, bijvoorbeeld een gezicht. Ook kun je de juf vervangen door een ander kind.Waat woont haas 101, etc. Teken eventueel de andere 'kelders', naast 100. Dus: 101, 102 etc. Waar woont 110, 200?Doe eventueel een wedstrijd. De tijd staat op het scherm. Bespreek de positie van 00. Daar woont geen haas,
Mijn ervaring is dat kinderen dit leuk vinden. Je kunt dit ook al doen wanneer kinderen splitsen om 10 nog moeten leren.
Toon achtergrond van deze opgaven.
Met klik nog meer achtergrond.
Lijst met alle 132 leerstappen.
Lijst met alle 132 leerstappen en 2319 sommen.